از دیدگاه امام(ره) تاریخ و سابقه بسیج به بیداري قوم بنی اسراییل و قیام آن قوم بر ضد ظلم فرعونی به فرمان
حضرت موسی علیه السلام و بسیج اصحاب پا برهنه و فقیر صفه در برابر ظلم و غارت اشراف بت پرست مکه، به
دعوت رسول اکرم - صلی الله علیه و اله و سلم – و نیز اهتمام ائمه اطهار علیهم السلام. که نگرش الهی داشتند و به
تشویق مردم به هم پیمانی براي حل مسائل سیاسی و کاهش گرفتاري مسلمین باز می گردد.
در عصر حاضر هم، بسیج مردم در جریان تحریم تنباکو و مبارزه بر ضد استعمار دولت انگلیس به فتواي مرحوم
میرزاي شیرازي و قیام پانزده خرداد در سال 1342 در برابر ظلم و خیانت رژیم پهلوي و استمرار مبارزه آنان تا
سنگ بناي بسیج بر حکم فقهی و جهادي ». سرنگونی حکومت شاهنشاهی در 22 بهمن 1357 ماهیت بسیجی دارد
استوار است؛ جهادي که مبتنی بر روحیه دفاعی باشد و نه تهاجمی یا جهان گشایی، بسیج در نظر امام مولودي
جدید است که کارشناسان جهانی نمی توانند آن را بشناسند، هر گاه قوه ایمان در ملتی زنده شود، همگان را به قیام
الله فرا می خواند و می تواند سرتاسر یک کشور را بسیج نماید، معیار حرکت بسیج هم همین اسلام و درك مفاهیم
.« عالیه آن است
از نظر حضرت امام براي پیدایش و تقویت روح ایمان در میان مردم که موتور حرکت بسیج هستند؛ دو عامل نقش
بی بدیل و غیر قابل انکار دارد؛ یکی مساجد، دیگري روحانیت.
مساجد مرکز بسیج مردمی بر ضد اهداف شوم دشمن است. مسجد در اسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش
حرکت هاي اسلامی بوده، از مسجد، تبلیغات اسلامی شروع می شده است و حرکت قواي اسلامی براي سرکوبی
کفار و وارد کردن آنها در بیرق اسلام از مسجد بوده است، همیشه در صدر اسلام مسجد مرکز حرکات و مرکز
جنبش ها بوده است.
پیغمبر مسجد جیوش را براي کوبیدن قدرت ها تجهیز می کرد.روحانیت هم از این قدرت و توان بهره مند است که
بتواند مردم را بسیج کند.