loading...
بسیج
بسیجی بازدید : 181 پنجشنبه 12 آبان 1390 نظرات (0)

براي اينكه رابطه بسيج و رسانه را كشف كنيم ابتدا نظري به بسيج و ماموريت هاي اصلي آن مي اندازيم و سپس نقش رسانه را مرور مي كنيم تا رابطه اين دو و تأثير و تأثرشان بر يكديگر آشكار شود.

ماموريت هاي بسيج
انسان وقتي با مفهوم بسيجي برخورد مي كند و مصاديق آن را در جامعه اسلامي مشاهده مي كند، با اندكي تعمق به واژه «بعثت» در قرآن كريم راه مي يابد. آيا به نظر شما بسيجي در فرهنگ انقلاب اسلامي، آن انسان مبعوث و برانگيخته اي نيست كه براي خود رسالت الهي قائل است. اگر چنين است به چند آيه كريمه از قرآن مراجعه مي كنيم تا ماموريت هاي بسيج را استخراج كنيم.
سوره بقره آيه 129
ربنا و ابعث فيهم رسولامنهم يتلو عليهم آياتك و يعلمهم الكتاب و الحكمه و يزكيهم انك انت العزيز الحكيم
حضرت ابراهيم در دعاي خود به درگاه احديت از او درخواست مي كند كه در بين موحدان رسولي را مبعوث كند تا ماموريت هاي زير را انجام دهند:
1- نشانه ها و آيات خدا را بخوانند و به سمع مردم برسانند.
2- كتاب خدا (قرآن) را تعليم نمايند.
3-حكمت (تصميم گيري در هر زمينه) را آموزش دهند.
4- آنها را پاك نمايند (به حيات طيبه برسانند.)
سوره آل عمران آيه 164
لقد من الله علي المومنين اذ بعث فيهم رسولامن انفسهم يتلو عليهم آياته و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه و ان كانوا من قبل لفي ضلال مبين
خداوند با بعثت رسول (ص) بر مومنان منت نهاده تا براي نجات آنها از گمراهي آشكار، آيات الهي را بر آنها بخوانند، آنها را تزكيه كنند و به آنها كتاب و حكمت تعليم نمايند.
سوره جمعه آيه 2
هو الذي بعث في الاميين رسولامنهم يتلو عليهم آياته و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه و ان كانوا من قبل لفي ضلال مبين
اين آيه هم همان ماموريت هاي دو آيه قبلي را به عنوان هدف از بعثت رسول بيان مي كند.

بسيج و حضرت امام (ره)
حضرت امام (ره) در آخرين پيام خود (67/9/2) ماموريت هاي زير را براي بسيج برشمرده اند:
بسيج شجره طيبه است
بسيج معراج انديشه پاك اسلامي است
يكي از ضروري ترين تشكل ها، بسيج دانشجو و طلبه است.
فرزندان بسيجي ام پاسدار اصول تغيير ناپذير «نه شرقي و نه غربي» باشند.
بايد بسيجيان جهان اسلام در فكر ايجاد حكومت بزرگ اسلامي باشند.
بدون آمريكا و شوروي مي شود به زندگي مسالمت آميز توام با صلح و آزادي رسيد.

بسيج و رهبر معظم انقلاب اسلامي
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اعضاي بسيج دانشجويي با معظم له (86/3/15) فرمودند:
بسيج به معناي فرد يا مجموعه آماده برآوردن نيازهاي انقلاب است، بسيجي كمر بسته اسلام و انقلاب است.
اهميت بسيج در داشتن يك درك متعالي از مسائل كشور و مسائل جهان است.
بسيج بايد جلوتر از همه وارد عرصه علم بشود و عرصه هاي علم، فناوري و نوآوري هاي علمي را تصرف كند. يكي ديگر از نيازهاي عمده شما مسئله اخلاق و معنويت است.

بسيج و قانون
در ماده 35 اساسنامه واحد بسيج مستضعفان (مصوب 61/6/15 مجلس شوراي اسلامي) هدف از تشكيل بسيج، «ايجادتوانايي هاي لازم در كليه افراد معتقد به قانون اساسي و اهداف انقلاب اسلامي» ذكر شده است.
در قسمتي از ماده 36 اساسنامه ماموريت هاي زير براي بسيج تعريف گرديده است:
تعليم و تربيت در زمينه هاي عقيدتي، سياسي و تخصص هاي مورد نياز
نتيجه- با مشاهده بيانات حضرت امام، مقام معظم رهبري و قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي نتيجه مي گيريم كه رسالت بسيجيان ايران و جهان اسلام، همان رسالتي است كه قرآن كريم براي رسول گرامي اسلام تبيين فرموده است و به تعبير امام راحل به «ايجاد حكومت بزرگ اسلامي» منجر مي شود.

ماموريت رسانه ها
در اين مورد هم ابتدا به سراغ قرآن كريم مي رويم. ماموريت مشترك همه انبيا (ص) رساندن پيام خدا به مردم مي باشد. براي اين منظور قرآن از كلمه (تبليغ) استفاده كرده است. تبليغ از ريشه (ب ل غ) است. مفردات راغب اصفهاني در توضيح اين واژه قرآني چنين مي نويسد: بلغ، بلوغ و بلاغ به معناي رسيدن به دورترين مقصد چه از نظر مكاني، چه از نظر زماني و چه از نظر هر امري از امور مورد نظر، مي باشد، به طوري كه انسان بر آن اشراف پيدا كند. بلاغ به معني تبليغ است. مثل آيه (هذا بلاغ للناس.) بلاغ به معناي (كفايت) نيز مي باشد. گفته مي شود (بلغته الخبر و ابلغته) يعني خبر را به او رساندم و ابلاغ كردم. «بلاغت» در مورد كلامي به كار مي رود كه هم ذاتا رسا باشد، هم از نظر معني صحيح باشد، هم مطابق معناي مقصود و مورد نظر باشد و هم از صداقت برخوردار باشد، به عبارت ديگر از نظر گوينده و شنونده داراي اعتبار باشد، يعني همان امري را كه گوينده قصد مي كند، شنونده هم آن را بپذيرد.»
با توضيح كلمه تبليغ به دو آيه قرآن مجيد اشاره مي شود:
سوره مائده آيه 67
يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمك من الناس ان الله لايهدي القوم الكافرين
«اي رسول! آنچه از جانب پروردگارت به تو نازل شده آن را تبليغ كن (يعني با بهترين شيوه، شفاف، رسا، صحيح و كامل به منتهاي مقصد و مقصود برسان) و اگر چنين نكني، ماموريت خدايي را به انجام نرسانده اي، خدا در اين باره حافظ تو مي باشد و كافران را هدايت نمي كند.»
سوره احزاب آيه 39
الذين يبلغون رسالات الله و يخشونه و لايخشون احدا الاالله و كفي بالله حسيبا
(پيامبران)، كساني هستند كه ماموريت هاي الهي را تبليغ مي كنند (كاملابه مقصد مي رسانند) و از او خشيت (خوف قلبي) دارند و از احدي جز خدا باكي به دل راه نمي دهند و خداوند براي محاسبه كافي است.

رسانه ها و ديگران
-1 انحصار رسانه اي- بن باگديكيان در كتاب «انحصار نوين رسانه اي، ناشر روايت فتح، »1385 مي نويسد: «امروزه استراتژي شركت هاي بزرگ رسانه اي داشتن سهام هاي عظيم و عمده در همه رسانه هاست؛ از روزنامه گرفته تا استوديوي فيلمسازي. اين استراتژي به اين كمپاني ها و هدايت كنندگانشان قدرت ارتباطي عظيمي داده كه در طول تاريخ هيچ حاكم مطلق يا حكومت ديكتاتوري نظيرش را تجربه نكرده است. دنياي كنوني در دست اين معدود بنگاه اقتصادي قدرتمند و انحصارطلب است كه تمام مردم را با اخبار، تصوير، اصوات و مكتوباتشان بمباران مي كنند. اين دنيايي است كه تمام نوزادان ما اكنون در آن متولد مي شوند؛ دنياي رسانه هاي گروهي.
«انحصار نوين رسانه اي» تلاشي است براي توصيف ماهيت، تاثير و بازيگران اين دنياي جديد و نحوه تكامل و پيشرفت حيرت انگيزشان در زمانه ما.
نظريه رسانه ها- امروز كتاب هاي زيادي در مورد نظريه رسانه ها نوشته شده است كه در آن به تاريخچه ارتباطات همگاني، نظريه جامعه انبوه، نظريه هاي ايدئولوژي ، نظريه گفتمان، اقتصاد رسانه ها، مسئله مخاطب، آموزش شهروندان، پيام، رسانه هاي سرد و گرم، انرژي پيوند ها، امپراتوري هاي كاغذ، مطبوعات، افشاگري حساب شده به عنوان يك شكل حكومتي، عصر خواستن براي انجام دادن، سينما، جهاني پيچيده در حلقه، تلويزيون، غول خجالتي، نبرد آيكون ها و ... پرداخته اند.
ديپلماسي رسانه اي- امروزه به تحليل رابطه رسانه ها و سياست خارجي مي پردازند، ديپلماسي رسانه اي را به عنوان ابزار سياست خارجي مطرح مي كنند، نقش ديپلماسي رسانه اي را در عصر جهان وطني بررسي مي كنند و معضلات سخت افزاري و نرم افزاري ديپلماسي رسانه اي را به تحليل مي نشينند.
رسانه و ثبات سياسي- اجتماعي- امروز نقش رسانه ها در ثبات يا بي ثباتي نظام هاي سياسي انكار ناپذير است. وحدت و امنيت ملي سخت تحت تاثير رسانه ها است. رسانه ها امروز كاركرد امنيتي دارند. اينترنت در بسياري از خانه ها، مغازه ها و بنگاه ها حضور دارد و براي آزادي اطلاع رساني و حتي تجارت حدي نمي شناسد. علاوه بر آن رسانه ها در زندگي روزمره، دين، فرهنگ، مردمسالاري، آموزش، اخلاق، اقتصاد، سياست، سنت، تجدد، سازمان هاي بين المللي، منطقه اي و محلي نقش تاثيرگذار دارد و از آنها تاثر مي پذيرد. يكي از خطرات جهاني، امپراتوري صهيونيسم بر رسانه هاي پر قدرت جهان است.
رسانه ها و جهاني سازي- امروز گسترش رسانه ها و شبكه هاي جهاني ارتباطات را شاخص ترين نشانه جهاني شدن معرفي مي كنند. اگر فكري، ايده اي و فرهنگي بخواهد جهاني شود و تاثير گذار باشد بايد از طريق «رسانه ها» منتقل و به مقصد برسد.

نتيجه گيري
اگر بسيج رسالت و ماموريت جهاني دارد- كه دارد- مي خواهد پيام بسيج مستضعفان را تبليغ كند، مي خواهد براي «ايجاد حكومت بزرگ اسلامي» زمينه سازي كند، اراده كرده است انديشه پاك اسلامي را به معراج برساند، در نظر دارد مرام و حكمت بسيجي را در جهان تعليم كند، نياز به پيشرفته ترين، گسترده ترين و با نفوذترين رسانه ها در سطح ايران و جهان دارد.

بسیجی بازدید : 167 سه شنبه 03 آبان 1390 نظرات (0)

 

بسیجی بودن یک ارزش و آمادگی براي دفاع از حق- حق شناسی و حق پرستی و پاسداري و صیانت از حق

است؛ می توان مفهوم بسیج را با مفاهیمی مانند: انصار و مهاجران، اصحاب امام زمان(عج)، یاران حق، مرزبانان

توحید، شیفتگان خدمت، تشنگان ولایت، پاسداران عدالت، جنود الهی و حزب خدا و منتظران ولی الله و رهروان

خمینی کبیر(رض) تطابق داد و از ایشان به بزرگی و بزرگواري و کرامت یاد کرد. در این مقاله به گوشه هایی از

صفات منتظران راستین ولی عصر ارواحنا فداه اشاره شده که می توان تبلور صفات یاد شده را در بسیجیان جستجو کرد و انتظار می رود تا بسیجیان با اخلاص اردوگاه خمینی کبیر(رض) با توکل بر خداوند و تلاش صادقانه تجلی

صفات یاران مهدي(عج) را نوید بدهند و یاد آن بزرگوار را در دلها و جانها زنده کنند و الگوئی براي نسل امروز و

نسلهاي آینده باشند مطلب را با هم از نظر می گذرانیم.

و اینست رمز و راز بسیج و بسیجی؟!

اینک به ده ویژگی از صفات یاران مهدي(عج) و فضائل منتظران آن حضرت اشاره می نماییم؛ باشد که خداوند

توفیق معرفت و اطاعت به همه ما کرامت فرماید و فکر و فرهنگ و تفکر بسیجی و انتظار را در دلها و جانهاي ما

زنده سازد و عشق به ولایت را سرمایه و توشه طی طریق ما قرار دهد.

ویژگی یاران و منتظران مصلح موعود یکی از مسائل پربرکت، سازنده، تاثیرگذار و الهام بخش امت بزرگ اسلامی و پیروان اهل البیت(ع) مسئله انتظاراست.

انتظار، آمادگی براي جهانی بهتر، نویدبخش، عدالت خواه و سرشار از ایمان و معنویت و اخلاق است.

انتظار دو بعد سلبی و ایجابی دارد:

الف: نفی وضع موجود

ب: اثبات وضع مطلوب

چه بسا این حقیقت نورانی به نوعی در دعاي شریف ندبه وافتتاح و دعاهاي مشابه دیگر به صورت بسیار حکیمانه

اي ترسیم شده است.

گوهر انتظار از دیدگاه اهل البیت(ع) آرمانخواهی و آرمان گرائی و عشق به بهترین شرائط زندگی براي جهان

بشریت است. شرائطی که تمامی استعدادها شکوفا شود و عدالت جهانی حاکم باشد و فقر و محرومیت زدوده شود.

انتظار روح امیدواري و انگیزه نسبت به آینده است:

انسان اهل انتظار هرگز مایوس نمی شود که یاس از گناهان کبیره است. به لطف خداوند و وعده هاي الهی امیدوار

است و براي آینده اي بهتر تلاش می کند.

در روایات آمده است:

کسی که انتظار حاکمیت ما را می کشد مانند کسی می ماند که با خون خود در راه خداوند غوطه می خورد.

در اینجا چند ویژگی بسیجیان راستین و منتظران واقعی آن حضرت را توضیح داده، امید آنکه خداوند متعال توفیق

درك این عید بزرگ و صبح سعادت را به همه ما عنایت فرماید.

1. معرفت کامل

یکی از صفات بارز و برجسته مومنان معرفت است؛ ارزش انسانها به معرفت آنهاست- هرچه معرفت کاملتر باشد

ارزش انسان والاتر است.

گوهر وجودي انسانها را معرفت تشکیل می دهد، معرفت چراغ راه و راهنماست، معرفت سرمایه دنیا و آخرت است،

معرفت بذر شهود و حضور و ادراك حقایق عالم است- معرفت بذر مراتب و درجات قیامت است.

بدون معرفت نهال تعالی انسان پا نمی گیرد و درخت وجود انسان برنمی دهد.

معرفت گوهر شب چراغ جان انسان است و خود کلید معرفه الله است.

در انگاره هاي دینی افضل انسانها و اکمل ابناء بشر بامعرفت ترینشان است.

و خداوند بزرگترین سرمایه اي که به انسانها داده و آنها را بر دیگر موجودات عالم امتیاز بخشیده، سرمایه و گنجینه

معرفت است و معرفه یفرق بها بین الحق و الباطل.

معرفت کامل با معرفت رسول الله (ص) و ائمه هدي(ع) و غیب و شهادت و دنیا و آخرت بهم آمیخته است و عرفان

خداوند منان با عرفان پیامبران و اولیاء و سفراي الهی هم بهم گره خورده و شناخت خداوند و اسماي حسنا و

صفات علیا و افعال حکیمانه و ربوبیت و رزاقیت و دیگر صفات او راهنماي انسان به احسن نظام و اتم صنع و اکمل

انعام است. البته معرفت شاخه هاي فراوان دارد که در جاي دیگر باید به آن توجه شود که اهم آن شناخت زمان و

حادثه ها و شرایط و نیازها و ضروریات است.

2. محبت

معرفت موجب محبت می شود، معرفت عامل عشق و محبت است محبتهاي کیمیاي انسانسازي و توجه است محبت در انسان تحول ایجاد می کند چنانکه قرآن کریم می فرماید: والذین آمنوا اشد حبالله.

این کیمیاي محبت است که انسان را می سازد و پاك و پاکیزه می کند و آلودگیها را از دل انسان می زداید. حب

خداوند و حب اولیاء خدا بزرگترین سرمایه هاست.

اکسیر محبت انسان را به دیار تولی می رساند. محبت حقیقی و عشق حقیقی چشم را بینا و گوش را شنوا و دل را شیفته محبوب می کند و سختی ها را در راه وصول به محبوب برانسان آسان می سازد در روایات آمده است که « المرء مع من احب » انسان با کسی است که او را دوست می دارد؛ در حقیقت رابطه محبت انسان را شبیه محبوب و از جنس او می سازد.

  چنانچه فرموده اند :« لادین الاالحب » :نیست دیگر مگر محبت (یعنی محبت شاخصه دینداري است).

از رسول اکرم(ص) نقل شده که فرموده اند:

هرکس ما را دوست بدارد فرداي قیامت با ما خواهدبود.

اگر انسانی، سنگی را دوست بدارد خداوند او را با آن سنگ محشور فرماید.

و چه بسا کنایه از ارتباط با بت ها و مظاهر گوناگون باشد؛ بهرصورت محبت و عشق به امام عصر (ارواحنا فداه)؛

محبت و مودت و حب عملی و ارتباط واقعی با خاندان عصمت و طهارت(ع)، گوهره دین و جوهره ایمان و یقین

 است « و هل الدین الا الحب » آیا حقیقت دین جز محبت و عشق و انس و دوستی و ولایت و ارتباط و سنخیت با 

پاکان و پاکیزگان و اهل آیه تطهیر(ع) چیز دیگري هست؟

رسول الله(ص) فرموده اند:

هرکس قومی را دوست بدارد و با آنها ولایت و ارتباط برقرار نماید، روز قیامت با آنها محشور خواهدشد. این

دوستی موجب ارتباط، نزدیکی، تقارب، سنخیت، تعامل، تاثیرپذیري، همگرایی، توالی و ولایت و انس و عشق و

الگوگیري و همرنگی خواهدشد.

و همین سنخیت و ولایت و قرب و تعلق خاطر، عامل نجات انسان از مهالک و پیروي از اهل بیت(ع) خواهدشد و

چه بسا سر روایاتی که می فرماید: افضل الاعمال انتظار الفرج.

محبوبترین اعمال در نزد خداوند متعال انتظار فرج باشد.

به همین محبت و ولایت و عشق به همه خوبیها و پاکیها و تبري از همه بدي ها و زشتی ها مربوط می شود. و

گوهر این روایات، عالی ترین درجه حب نسبت به عالیترین مرتبه محبوب باشد و آنگاه این مفهوم بصورت بسیار

روشن صادق است که محبوبترین اعمال در نزد خداوند انتظار فرج است.

از امیرالمومنین روایت شده که در پاسخ زیدبن صوهان که از آنحضرت سوال نموده: بهترین اعمال در نزد خداوند

متعال چیست؟ فرموده اند: انتظار فرج است. البته این نوع روایات نوعا نسبی است.

لیکن گوهر آن محبوبترین عشق ها نسبت به محبوبترین معشوق ها و محبوب هاست؛ عشق خداوند متعال و عشق اولیاء او و عشق ولی اولیا و خاتم اوصیا و چشم بیناي عالم وجود و واسطه غیب و شهود و ذخیره الهی و سر غائی آفرینش و مظهر غیب مطلق و اسم جامع و اسم اعظم و تجلی آیه نور و آیه تطهیر و سوره کوثر و اهل حضرت بقیه الله ارواحنا فداه است.


مرا عهدي است با جانان که تا جان در بدن دارم

هواداران کویش را چو جان خویشتن دارم


در هر صورت محبت نسبت به خداوند متعال و پیامبر اکرم(ص) و ائمه هدي (ع) و فاطمه زهرا(ع) و محبت نسبت به

حضرت حجت (عج) و تلاش در راه تحصیل رضایت آن بزرگوار از اهم امور است و باید در راه آن اهتمام ورزید و

در راه وصول به آن مجاهدت کرد و عوامل دوري و غفلت را زدود و عوامل انس و اتصال و وحدت را فراهم

ساخت.

و همین معنا بهترین و زنده ترین محور تفاهم و تعامل و تالف و تعلق پیروان اهل البیت (ع) و امت اسلامی خواهد

بود؛ باید در تبیین و تعریف و توضیح و تحقق آن کوشید و آنرا چراغ راه و رمز الفت و اتحاد اسلامی و تولی و تبري

قرار داد.

3. بصیرت

تعمق و تدبر و بصیرت در دین چراغ راهنماي انسانهاست؛ بصیرت در صراط مستقیم همانند قطب نمائی است که

جامعه اسلامی را به سمت اهداف بلند و متعالی آن هدایت می کند و در طوفان حوادث روزگار مانع سقوط، انحراف

و انحطاط می گردد.

در میدان عظیم تضارب افکار و اندیشه ها و تنازع بقاء و مکتب ها واسم هاي گوناگون و جنگ هاي عظیم تبلیغاتی

و رسانه اي و فرهنگی و دیدگاهها و نظرات گوناگون مذاهب و مکاتب اسلامی و غیر اسلامی، آنچه پس از معرفت،

راهنما و روشنگر است تشخیصدرست و بصیرت لازم در راه است.

پرچم ولایت و امامت و رهبري و هدایت امت را کسانی می توانند بدوش بگیرند که داراي سه ویژگی باشند:

الف: صبر و بردباري

ب: بصیرت و بیداري

ج: آگاهی و معرفت نسبت به مواضع حق مهم تشخیصصحیح و حکیمانه است.

ممکن است افرادي اهل اقدام و عمل باشند و اراده براي کار و تلاش نیز داشته باشند لیکن در حوزه عمل تحت

تاثیر القائات شیطانی، نفسانی و مانند آن قرار می گیرند. شمشیرها و زبان هاي آنها از پایگاه روشن ایمانی و

اعتقادي برنخواسته و از الهام الهی و رحمانی نشأت نگرفته بلکه عوامل دیگري موثر بوده که این نوع اقدام نه تنها

ارزش نداشته بلکه چه بسا ضدارزش باشد و آثار تخریبی آن از آثار مثبت آن بیشتر خواهد بود.

خوارج از همین قماش نامردمان بودند و در طول تاریخ نیز این قبیل جاهلان و غافلان و فریب خوردگان کم

نیستند؛ اگرچه متنسک به دیانت باشند اما کوته نگري ایشان ضربات مهلکی بر پیکره اسلام اصیل وارد خواهد

ساخت.

امروز نیز جهان اسلام گرفتار عناصر مسئله دار، تندرو، خشن و گروه هاي تکفیري و وهابی و منافق و سرسپرده و

پرادعاست که هر یک تبري برداشته و بر قامت استوار و با عظمت این دین قویم و این شجره طیبه عدالتخواه و

انسانساز می زنند.

مفهوم بصیرت در دین تشخیص حکیمانه و عمل خردمندانه است؛ بصیریت در دین و رصدگري مصالح و منافع دین

و پیروان آن و صیانت از کیان آن یک ضرورت است؛ باید از اصول و مبانی دین تجاوز نشود و کسی کاسه داغ تر

از آش نباشد و از پاپ کاتولیک تر نگردد.

تعقل و تعادل را حفظ می کند وزانت دینی و اخلاقی داشته از افراط و تفریط بدور باشد.

این چنین شخصیتی سیره پیامبر(ص) و ائمه هدي(ع) را رعایت می کند؛ نان را به نرخ روز نمی خورد- فریبکار

نیست و اغراء به جهل نمی کند و خود مغرور نمی شود و دین را وسیله اهداف نفسانی قرار نمی دهد؛ بلکه از دین

بعنوان چراغ سعادت و کارافزار حیات طیبه استفاده می کند.

البته در مسائل پیچیده و نیازمند به تحقیق و تفحص و کاوش و کند و کاو و جهد و اجتهاد می کند و از عالمان دین

شناس و وظیفه شناس پیروي می کند و اگر خود چراغدار و چراغ بان حریم دین نباشد از عالمان ربانی نور می

گیرد و بهره می برد و به آنها تأسی می جوید.

4. نصرت و یاري کردن

موضوع مهم تبلور اندیشه ها و آرزوها و آرمان ها در صحنه عمل و عملیاتی کردن اندیشه ها و دیدگاه هاست. اگر

هزاران اندیشه و فکر خوب در ذهن انسان ها باشد کافی نیست گرچه لازم است لیکن زمانی افکار بلند و آرمان

هاي بزرگ شکل عملی خواهد گرفت و تأثیرگذار و الهام بخش خواهد بود و سرنوشت ها را دگرگون می کند که از

عالم ذهن و تصور به عالم واقع و تحقق برسد و ساز و کارهاي مناسب اجرائی و عملیاتی براي پیاده کردن آن آرمان

هاي متعالی فراهم شود.

آنچه همواره تاریخ ساز و ماندگار است تبدیل اندیشه هاي ذهنی و تصورات خیالی و آرمان هاي قلبی به جریان

جاري و رود پرخروش زندگانی است. حرف را به عمل گره زدن و عینیت سازي سخن و نمود عملی یافتن.

ابر باران زا و اندیشه هاي الهام بخش و تأثیرگذار و سازنده می تواند سرنوشت را دگرگون سازد و مسیر کاروان

بشریت را متحول نماید.

بدون تردید در طول تاریخ بشریت مردانی بزرگ با اندیشه ها و ایده هاي متعالی بوده اند که توانسته اند کاروان

بشریت را هدایت کنند و برهنگان و یا مظلومان را عزت بخشند و متجاوزان و متجاسران را سر جاي خود بنشانند.

و این مردان فخر بشریت و سرمایه سعادت انسان ها هستند.

اینجا میدان بزرگ امتحان و ابتلاي الهی است؛ در اینجا شخصیت برگزیدگان تاریخ شکوفا می شود و خدمتگزاران

راستین جامعه بشریت از مرفهان بی درد و مسرفین بازشناسی می شوند چنان که در حدیث آمده است: در کشاکشو فراز و نشیب روزگار و تحولات زمانه گوهره مردان بزرگ شناخته می شود یا روشن و دانسته می گردد.

آري! در دوران حوادث و طوفان هاست که کشتیبان کارآزموده و امتحان داده و تلخ و شیرین و سرد و گرم چشیده

از مدعیان بی هنر شناخته می شود. در اینجا موضوع نصرت اسلام و قرآن و در زمره انصار قرار گرفتن و لباس

نصرت دین و یاري امام عصر (ارواحناه فداه) را بر قامت پوشیدن و همچون انصار امام حسین(ع) فداکاري و

جانبازي کردن، معیار است؛ صحنه-صحنه حق و باطل و میدان کربلا و عاشورائیان تاریخ و تاریخ سازان پاك

سرشت و روشن ضمیر و تفکیک آنها از طاغوتیان و یزیدیان است.

خط جدایی وفاداران راستین مکتب امامت و ولایت از سست عنصران خودباخته و سرانجام تحقق این معناي بلند و

سنت الهی که:

کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره باذن الله.

یاران امام زمان (عج) و دوستداران آن بزرگوار در زیارتنامه شریف و دعاي عهد مکرر بر این وفاداري و فداکاري و

بصیرت و نصرت در راه تحقق آرمانهاي حضرت(عج) تاکید نموده و بر این ایمان و ایثار عشق می ورزند. من آماده

نصرت شما هستم تا خداوند دین خودش را بواسطه شما زنده کند.

من با شما هستم با شما نه با دشمنان شما.

کاش من با شما و در کنار شما بودم و به درجه رفیع شهادت نائل می شدم و به این فوز بزرگ و عظیم می رسیدم.

5. وفاداري و فداکاري

چون آرمانها بزرگ واهداف متعالی و جهانی و جاودانه است بقدر اهداف باید عزم و اراده و انگیزه و عشق و ایمان و تلاش و مجاهدت باشد و گرنه « من جد و جد » - « نابرده رنج گنج میسر نمی شود » هر کس تلاش کند به هدف 

خواهد رسید؛ باید در میدان مسابقه به سوي خیرات و برکات بر همگان سبقت گرفت و در یک رقابت نفس گیر قله

هاي شرف و فضیلت را فتح کرد و چراغ نورانی عزت و شرف را به دست گرفت.

چون آرمان مهدویت (ع)، بزرگترین و بالاترین آرمانهاي بشریت است به مجاهدت و ریاضت و عشق و فداکاري

نیاز دارد؛ هرگز نازپروردگان نبرند ره بجائی و مرده دلان پیروز نخواهند شد.

باید با نشاط و عزم و اراده، با جهاد و اجتهاد و با صبر و استقامت بپا خواست و بر خداوند متعال توکل کرد که من

یتوکل علی ا... فهو حسبه.

مفاد دعاهاي عهد و افتتاح، پیمان با ولی عصر ارواحنا فداه و بیعت با آن حضرت و آمادگی و تدارك همه جانبه

براي هرگونه جانفشانی و جانبازي است.

این دست بیعت در دست ولی عصر ارواحنا فداه تا قیامت است و آمادگی آنقدر بالاست که اگر مرگ نیز حائل و

واسطه شود باز اعلان آمادگی نموده تا از قبر سربرآوریم و در رکاب جانان جانفشانی کنیم.

این عهد وفاي به عهد الهی و پیمان ربوبی، وفاي به بیعت، وفاي به میثاق امامت، وفاي به ولایت الهی و ولایت

اولیاي الهی، است؛ از عالم ذر تا غدیر خم و تا یوم الانذار و حدیث منزلت با خمسه طیبه اهل کساء و آیه تطهیر و

مباهله وفاي به اهل البیت(ع) و مودت در رابطه با ذوالقربی و رسول اکرم(ص) و حدیث شریف ثقلین و مظاهر

 اسماء الله الحسنی و صفاته العلیاء وفاي با آن کس که تجلی آیه نور است و تحقق آیه شریفه «و من عنده علم الکتاب»  و آیه شریفه « وجعلنا هم ائمه لما صبروا و کانو بآیاتنا یوقنون » همه تجلی این تولی است. هم ایشان که فرمانروایان کشور صبر و یقین و پاسداران و حافظان حریم توحید و امناي الهی بر وحی و تنزل هستند.

وفاي به عهد فطرت، که ریشه در تکوین و تشریع هر دو دارد و تشریع نیز مکمل تکوین است و معرفت اکتسابی نیز

ظهور معرفت فطري است ثمره این شجره طیبه است. امامت معصومین (ع) که الگوي همه ارزشهاي مکتب می باشد و امامت و عدالت، عصمت و طهارت همگی ریشه در عمق فطرت و سرشت عالم دارد.

6. اعتصام به حبل الله

قرآن کریم همه ما را به اعتصام و چنگ زدن به ریسمان استوار الهی و صراط مستقیم ربوبی و تمسک به حبل الله

امر می کند.

اعتصام به حبل الله داراي مراتب و منازل فراوان فردي و خانوادگی و اجتماعی و سیاسی و ظاهري و باطنی و

اخلاقی و اعتقادي و معرفتی است و ابعاد گسترده حیات انسانها را پوشش می دهد.

اعتماد به حبل الله در درجه اول از عشق و ایمان بالله و ذکر و انس با حضرت حق و توسل و توکل به او شروع می

شود.

حبل الله ریسمان الهی است و موجب صعود انسان از وابستگی ها و اسارت ها بسوي خداوند متعال می گردد انسانرا از ظلمات جهل و غفلت و جهالت بسوي نور آسمانها و زمین هدایت می کند که: الله نور السموات و الارض- الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور.

حبل الله ریسمان قرآن و عترت است؛ ریسمان امامت و ولایت و حلقه اتصال به هدایت و نصرت الهی است.

حبل الله ریسمان وحدت و همدلی، تفاهم و تعامل، عشق و محبت، اخلاصو استقامت در راه خداست.

اعتصام بحبل الله وظیفه همه مسلمانان و رمز عزت و سربلندي و اعتلاي اسلام و مسلمین است.

اعتصام بحبل الله پیوند دلها و زبانها، تجسم اخوت و اتحاد، پیوند همفکري و همکاري و تعاون بر بر و تقوي است.

براي برقراري حکومت عدل جهانی یکی از مولفه هاي موثر و سرنوشت ساز اعتصام بحبل الله است.

باید همه اقشار مسلمین دست در دست یکدیگر نهاده و براي پیروزي اسلام و مسلمانان قیام کنند و بپا خیزند.

و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا:

در این آیه کریمه خداوند متعال در دستور بسیار حکیمانه و سرنوشت ساز و مکمل یکدیگر بیان فرموده:

الف: همه به ریسمان الهی چنگ بزنید.

ب: از تفرقه پرهیز کنید.

امر است و نهی، ایجاب است و سلب، اقدام است و ترك، اقبال و تبشیر به اعتصام به حبل الله و ادبار و نهی از تفرقهو تشتت.

اساس نیز بردستور اعتصام به حبل الله و نه دستور اجتماع و یا جمع شدن در یک مکان و یا زیر یک سقف نه.؟!

آنچه از ما خواسته شده اعتصام بحبل الله است؛ که همگی به ریسمان خدا چنگ بزنیم و درجهت اعتصام بحبل اللهتلاش و مجاهدت و اقدام نموده و اصل را به اخوت و محبت و عدالت قرار دهیم.

چرا که باید تمامی انگیزه ها و گرایشها و اقبال ها درجهت اعتصام بحبل الله باشد و بس؟!

7. نیت و انگیزه الهی

عمل بی ریشه مانند درخت بی بن است همانطور که درخت بدون ؛« النیه اساس العمل » نیت اساس وریشه عمل است

ریشه موضوعیت نخواهد داشت و ثمر نخواهد داد؛ اعمال انسانی نیز تابع ریشه ها، مبانی فکري و اعتقادي و انگیزه  است؛امیرالمؤمنین در نهج البلاغه فرموده اند بدان هر ظاهري باطنی متناسب با خود دارد، آنچه ظاهرش پاك و پاکیزه باشد باطنش نیز پاك و پاکیزه خواهد بود و آنچه ظاهرش پلید باطنش نیز پلید باشد خواهد بود. و پیامبر

(ص) فرمود: بدان براي هر عملی رویش هست و هر رویشی از آب بی نیاز نیست.

و بدان براي هر عملی گیاهی است و هیچ گیاهی از آب بی نیاز نیست و آب ها مختلفند آن آب که پاك باشد

سیراب کردنش، کشتش پاك و میوه آن شیرین خواهد بود و آنچه که سیراب شدن آن پلید باشد، کشتش پلید و میوهاش تلخ خواهد بود.

نیت قوام شخصیت انسان را تشکیل می دهد و گفتار انسانها از شخصیت روحی و معنوي آنها شکل می گیرد و

تحت هدایت تعقل و روح و جان و قلب عمل می کند؛ هرچه روح قوي تر قلب نورانی تر- انگیزه ها الهی تر عمل

شایسته تر خواهد بود؛ شاکله وجودي انسانها را مجموعه اي از افکار و انگیزه ها و اخلاقیات و اعمال تشکیل می

دهد و ساختار و ساختمان فکري و روحی انسانهاست که ساختار عملی و رفتار و گفتار و روابط انسانی و اجتماعی انسانها را سامان می دهد و می سازد و چه بسا آیه شریفه قل کل یعمل علی شاکله.

به این حقیقت اشاره نموده و پرده از روي این واقعیت برگرفته که شاکله وجودي انسان و قوام حیات او را انگیزه

هاي باطنی و روحیه ها می سازند.

و اساس بناي وجودي انسان به افکار و نیات او وابسته است.

در روایتی امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند: کردارها و رفتارها و گفتارها. میوه ها و ثمرات نیت ها و انگیزه هاست؛

فرداي قیامت مردمان برحسب نیاتشان محشور می شوند.

علت خلود اهل آتش در آتش نیات و شخصیت باطنی آنهاست و علت جاودانگی اهل بهشت در بهشت نیز نیات و

شخصیت باطنی و هویت درونی آنهاست و جوهر وجودي انسانها منشأ است و قلب آنها نه قالب آنها. اعمال و

اشکال و فرمهاي ظاهر و قالبی نشاندهنده باطن و حقیقت انسانهاست و شاکله انسانها را نیات انسانها می سازد.

نیات خیر و حشر نیز به تراوشات روح و تنزلات حقیقت انسانها مربوط می شود.

نیت ها زمینه ساز الطاف و عنایات خداوند متعال است؛ نیت ها عامل توفیق و تداوم لطف الهی است نیت پاك گوهر بی بدیلی است که هرگز قابل جایگزینی نیست.

باید کوشید تا این سرمایه ارزشمند را تحصیل کرد؛ باید از خدا خواست و در دعا و انابه به درگاه ایزدي و اخلاص

در عمل کوشید؛ نیت پاك عامل برکت است و سرمایه سعادت؟!

باید با انگیزه الهی براي کسب مکارم و عشق به خدمت و پاسداري و صیانت از مکتب توحید بپا خواست.

باید عازم و مصمم بود و با عزم و اراده براي پیشبرد آرمانهاي بلند و متعالی اسلامی کوشید؛ باید پرچم عزت و

شرف را بدوش گرفت و تا فتح قله ها نهراسید نباید مأیوس شد و باید کار را چنان دنبال کرد که رهبران الهی انجام

دادند و کربلائیان با خون نوشتند و عاشورائیان در این رابطه عشق بازي کردند. آنچه ربی ها و ربانیون انجام دادند،

آنچه مردان خدا و رجال دین برگزیدند همان را باید برگزید، مردانی که تجارت و بیع آنان را از یاد خدا غافل نمی کند و البته خداوند نیز توفیق خواهد داد و خریدار هم خداست که

« ان الله اشتري من المؤمنین انفسهم و اموالهم »

  

بسیجی بازدید : 193 سه شنبه 03 آبان 1390 نظرات (0)


بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش برگلدسته های رفیع آن شهادت ورشادت سرداده اند. امام خمینی (ره)

پس ازگذشت چند ماه از پیروزی انقلاب اسلامی و تولد سپاه و کمیته ها،ارتش جمهوری اسلامی،حضرت امام((ره)) با دوراندیشی خاص خود ضرورت آموزش و سازماندهی عمومی همه مردم در قالب ارتش بیست میلیونی را برای مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان انقلاب اسلامی مطرح کردند و در آذرماه 1358فرمان تشکیل ارتش بیست میلیونی (بسیج مستضعفان) را صادر فرمودند،دردی ماه 1359واحدبسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جایگزین آن سازمان شد.

بسیج باحدود30 سال سابقه ی درخشان و حضور در همه ی عرصه ها گره گشای بسیاری از مشکلات عمده کشور بوده است .حضور حماسی بسیجیان در طول هشت سال دفاع مقدس برگ زرینی است در کارنامه این نهاد انقلابی و مردمی که در تاریخ ایران بی سابقه بوده است.

مقام معظم رهبری حضرت آیت ا...خامنه ای بسیج را چنین توصیف کرده اند :

بسیج عبارتست از مجموعه ای که درآن پاکترین انسانها، فداکارترین وآماده به کارترین جوانان کشور در راه اهداف متعالی این ملت و برای به کمال و به خوشبختی رساندن این مردم جمع شده اند و بسیج یعنی حضور ناشی از ایمان و اخلاص و انگیزه دینی و ایمان صادقانه در هر میدانی که کارآرایی و توانایی حضور درآن میدان را داراست،این معنای بسیج است در قرآن کریم در آیات متعددی به ضرورت بسیج و آمادگی مسلمانان برای مبارزه با دشمنان اشاره شده است ازجمله:

ای کسانی که ایمان آورده اید سلاح جنگ برگیرید و آنگاه دسته دسته و یا همه به یکبار متفق برای جهاد بیرون روید.

شما(ای مومنان) در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه و تسهیلات و آلات جنگی و اسبان سواری برای تهدید دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم سازید.

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 607
  • بازدید کلی : 59,293